onsdag, januari 24, 2007

Plugga till modejournalist

Fick ett trevligt mejl fran Caroline, som funderade pa att ga en modejorunalistutbildning utomlands. Da tankte jag att det kanske skulle vara trevligt att skriva en liten sammanfattning for hur du soker, och vilka positiva/ negativa faktorer som finns. Om nagon vill ha hjalp i framtiden sa har jag det har inlagget att lanka till.

1. Att komma in
Forst och framst beror det pa hur gammal du ar. De som ar over tjugoett ar behover inte ga pa betyg, eftersom de raknas som "mature students" - de flesta som studerar har borjar nar de ar arton, namligen.

Oavsett din alder behover du ett fullstandigt gymnasiebetyg som du oversatt till engelska, samt nagot slags sprakbevis (jag tvivlar pa att detta ar nodvandigt, men det brukar sta med som krav).

Dessutom kravs ett personligt brev, dar du berattar om dig sjalv. Som britt tror jag detta brev kan betyda ratt mycket, som utlandsk student betyder det mindre. Universiteten har vill ha sa manga internationella studenter som mojligt, det ser bra ut for dem, och de tjanar pengar pa det. Sa ansoksprocessen ska inte innebara nagra svarigheter: har du G i alla amnen och skriver ett trevligt brev kommer du in.

Det finns en hake. Vissa eftertraktade universitet vill garna intervjua dig, och da maste du alltsa ta dig till England. Det universitetet dar jag studerar intervjuade inte, men ett annat jag sokte till gjorde det.

Soker gor du pa ucas.co.uk. Det ar den officiella sidan for alla sokande i Storbrittanien. Kom ihag att din ansokan maste vara inne ratt tidigt. Ett ar i forvag, har jag for mig. Eller nagot sadant.

2. Ubildningen
Min utbildning ar pa tre ar, vilket ar vanligt har. Manga kreativa program erbjuder ocksa s.k sandwich- kurser, som ar pa fyra ar med ett ar praktik i mellan. Kan vara bra att fa erfarenhet i branschen.

Min kurs heter Writing Fashion and Culture, och introducerar valdigt brett modeindustrin: PR, fotografi, grafisk design och journalistik blandas med teori (modehistoria, modeteori, marxism, psykoanalys, semiotik (heter det sa pa svenska?)osv.)och en del museebesok och gastforelasare.

Annars sa vet jag att Surrey Institute of Arts and Design, som har bytt namn till nagot annat, erbjuder en Fashion journalism-kurs. London College of Fashion har ocksa en massa relaterade amnen. University of Westminster likasa.

Jag valde medvetet att inte studera i London, dels for att jag inte hittade den perfekta kursen dar, men ocksa eftersom jag trodde att Southampton skulle vara mer "studentigt". Jag hade ratt i det, for mer studentigt an sa har blir det nog inte, men pa satt och vis hade jag nog trivts battre i London. Southampton vimlar av galet unga studenter som aldrig varit hemifran forut och vars liv gar ut pa att festa tills de stupar. Ni vet hur svenskar (och britter, for den delen) beter sig pa semester? Sa ar det har. Aret om. Varje dag.

3. Ar modejournalistik i England ratt for mig?
Om du vet att du brinner for mode och ditt skrivande, och du inte kan se nagot annat alternativ an att jobba pa ett magasin i framtiden: kom hit!

Storbrittanien ar ett fantastiskt medialand. Visst, konkurrensen ar stor, men mojligheterna ar manga. Att jobba sig upp fran modeassistent till skribent inom nagot ar ar inte omojligt. Dessutom finns PR-sektorn, dar jobben ar fler och det ar latt att bygga upp ett kontaktnat.

Aven om du vill hem till Sverige direkt sa kan det vara en fordel att ha last utomlands: du far en grundkunskap i mode, konst -och kulturhistoria, du lar dig branchknep och satt att forbattra ditt skrivande. Dessutom kan du bygga upp en portfolj med bade fotografier och artiklar. Att de ar pa engelska gor inte sa mycket i Sverige.

Samtidigt sa ar min utbildning, och jag kan tanka mig att manga universitet fungerar likadant, valdigt "fritt". Ar du sadan att du har svart att ta egna initiativ och beslut kommer du att fa problem: forsta aret hade vi endast 5 timmar schemalagt, resten av veckan var upp till oss att planera.

Okej, hoppas jag har hjalpt nagon! Det funkar inte att lanka sa jag listar nagra hemsidor:

www.solent.ac.uk - Mitt universitet
http://www.surrart.ac.uk/index.cfm?articleid=13199 - Universitet i Surrey som har Fashion Journalism
http://www.fashion.arts.ac.uk/ - London College of Fashion
http://www.wmin.ac.uk/ - University of Westminster

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är väldigt sugen på att läsa ungefär ett år i smyckesdesign utomlands. Vet du var det finns bra såna kurser? Jag är så gammal som 26 kan jag tillägga...

Anonym sa...

Hej Sara!!

Jag heter Sandra och är 19 år. Är superintresserad av att läsa modejournalistik.
Har precis tagit studenten från treårig gymnasieutbildning, Media/journalistik.
Har tittat på alla dina länkar, men jag kan inte "välja"..vilken läser du? (när man går in på länken)
Vore väldigt tacksam om du hjälpte mig lite! =)
Kramar Sandra

Anonym sa...

VAD KOSTAR DET ATT LàSA ??

Fredrica sa...

Hej!
Jag hittade detta inlägget då jag sökte runt om olika modejournalistiks kurser. Jag är intresserad av den kurs du läser/läst. Fashion writing and culture. Är det något du rekommenderar? Hur var kursen, vad kostade den, var det svårt att komma in osv. Väldigt tacksam för svar! :)

/ Fredrica

nike hiller sa...

Tack! Jätte kul att läsa precis vad jag behöver veta :)

Anonym sa...

Hejsan!
Jag hitta ditt inlägg ¨på google och fick veta precis det jag behövde,så tack ska du ha! Är det lätt att få jobb efter utbildningen? vet du om de finns liknande i andra länder också?

-Sandra

madeleine sa...

hej! Min dröm är att bli en modejournalist, och jag undrar vad kostar det sammanlagt att plugg på ett universitet i London? Per termin eller allt som allt. Jag vill gärna veta - tack!!