torsdag, februari 01, 2007

Principer

Kara blogglasare,
Jag har ett problem. En kille pa Chats kurs, Kevin, ar alkoholist. Han ar tjugonio fast ser tio ar aldre ut, har haft en jobbig uppvaxt och tar alla mojliga droger.

Har traffat honom fyra ganger nu och jag har aldrig sett honom nykter. En gang tog han ecstasy i studentbaren. Varje gang vi har tagit en drink med honom har han varit extremt "rolig", alltsa full och lite dryg, men ocksa vitsig och snall - man kan se pa honom att han har ett gott hjarta, hur lojligt det an later.

Nu till mitt problem. Igar kom han och slog sig ned vid oss (Chat, jag och nagra kompisar) och var allmant full. Hans kompis Tim var med ocksa, en hogst intelligent och trevlig person.

Jag vet inte hur vi kom in pa det, men helt plotsligt borjade vi prata immigration. Tim forsokte stoppa det, sa att Kevin hade extrema asikter som ingen ville lyssna pa, men Chat insisterade.

Sa vi horde Kevin snacka om "lata invandrare som bara soker bidrag och inte jobbar", som "brakar" och "terroriserar" - antar att han bokstavligt syftade pa terrorister.

Jag reste mig och gick. Inte bara for att jag var den enda invandraren dar, for arligt talat kande jag mig inte utpekad, utan for att jag inte frivilligt tanker umgas med personer med sadana asikter.

Dilemmat ar detta: tycker ni att jag ska:

a) aldrig mer prata med denna manniska igen
b) saga hej och fortsatta vara trevlig mot en rasist, eftersom att han ar alkoholist och inte vet battre? (Han har judiskt ursprung, dessutom.)

Om jag ska vara arlig bryr jag mig inte om jag ar "kompis" med honom eller inte, men jag tyckte att detta var ett intressant filosofiskt problem.

Nar jag gick pa rudbeck horde jag sadana har kommentarer varje dag, och jag gjorde ingenting.

Att halla tyst ar att halla med, eller?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alla har rätt till sina åsikter dvs både du och han har rätt att tycka som ni vill så länge man har en anledning till varför man tycker som man tycker. En åsikt är fel om den är ogrundad vilket hans med all säkerhet är.Det mest intressenta vore att fråga honom utan att dömma honom vad orsaken till hans ställningstagande är och be honom utveckla sitt resonemang. På så sätt kommer han säkerligen att måla in sig själv i ett hörn och göra bort sig på egen hand. Mer effektivt än att bråka om saken.
Funkar säkert i praktiken:) Det där var min filosofiska sida min vanliga sida säger-skit i honom han är dum i huvudet!
Kram Lisa

SARA, sa...

Lisa: Ett bra svar, och en bra ide, men vi har redan forsokt att prata med honom och han malade in sig i en massa horn utan att skammas ett dugg...

Anonym sa...

Alltså, killen är alkis. Sluta umgås med honom, en alkis med rasistiska åsikter är ju inte mycket att ha. Jag tycker inte att påståendet "att hålla tyst är att hålla med" alltid stämmer, ibland tjänar det ändå inget till att försöka argumentera mot personens åsikter. Som du skrev till Lisa har ni redan försökt få honom att ändra sina åsikter utan resultat, då finns det väl inte så mycket annat kvar att göra än att bara strunta i honom i framtiden.

Vi hörs om den Londonresan i helgen.
Kram