tisdag, mars 10, 2009

Ilska

Jag började morgonen med att vara asförbannad.

Vi läser alla tidningar varje morgon. Vi är kanske sju pers, och vi sitter i en ring. När vi ser en artikel som är relevant för någon av våra klienter så säger vi till, och läser upp för de andra. Ganska ofta snappar jag åt mig The Guardian, eftersom det är min favorittidning. Den är liberal och mest relevant för en ung person.

Och det var därför jag blev så arg. För där, mitt i The Guardian, är en helsida dedikerad till inrikesminister Jacqui Smiths nya idiotinitiativ - att tackla sexualiseringen av unga kvinnor genom nån himla roadshow för att motarbeta våld mot kvinnor. Att hon hoppar på Rihannas bandwagon är bara irriterande, men att artikeln är så okritiserande gör mig så extremt besviken:

"Jacqui Smith said that while some parents may see high-street chain stores selling Playboy t-shirts for 11-year-old girls as a "bit of fun", many other parents were concerned that their daughters were under pressure to appear sexually available at an increasingly younger age."

Återigen är det flickorna och kvinnorna som ska anpassa sig. En roadshow för att prata med tonårspojkar om varför det är oacceptablet att slå sina flickvänner är tydligen helt otänkbart och det enda nån kan komma på är att gå efter offrena, bara för att kritisera och skrämma dem ännu mer.

Små flickor får inbankat i sig från lågstadiet att de måste vara smala och snygga. Från högstadieålder lär de sig att de förväntas bli framgångsrika partypinglor, iklädda senaste modet, som inte är för fulla men orkar dansa hela natten. Samtidigt får de inte ha för kort kjol, inte lita på främlingar, inte gå ensamma i en gränd. Inte vara för "sexualiserade", eftersom det tydligen kan få de svaga små männen att bli frestade och börja slåss.

Allt medan små pojkar spelar fotboll och har sina första slagsmål på lunchrasten. Varför inte koncentrera sig på dem, för ett tag? Jag tror inte att pojkar har det nämnvärt lättare än flickor i skolan. Det är rätt drygt att växa upp oavsett om man förväntas vara Angelina eller Brad. Men om vi ska motarbeta våld mot kvinnor måste vi handskas med förövrarna.

Jacqui Smiths initiativ bidrar till en förlegad myt som säger att om Rihanna inte varit så sexig kanske hennes pojkvän inte slagit henne. Och det var därför jag började min dag asförbannad.

Inga kommentarer: