tisdag, april 24, 2007

Larare som ljuger

Varfor gor larare mig sa arg? Jag blir oftare arg pa daliga larare an jag blir pa nagot annat. Jag tror att det ar irritationen over att bli missforstadd som jag inte kan sta ut med.

Men innan jag kommer till dagens missforstand, sa vill jag saga det har: jag kan ha svart att ta kritik, men inte i skolan. Da valkomnar jag det faktiskt, eftersom jag tillhor typen som ses som duktig och inte behover speciellt mycket hjalp.

Det kan faktiskt vara sa att jag irriterar mig pa att inte fa kritik. Nar jag kanner att nagot blivit halvbra kommer lararen och sager "really nice, you've done well" och nar jag ar riktigt nojd med nagot sager de samma sak. Kan de inte se skillnaden mellan halvbra och bra?

Den har terminen har vi haft var kursledare Suzanne i "Magazines and Markets", en kurs som gar ut pa att skriva for olika publikationer. Varje lektion har hon gatt forbi min dator och hmm:at uppmuntrande. Suzanne gillar mig, och hon har inte gett mig ett enda tips pa 10 veckor. Forra lektionen, den innan pask, laste hon igenom det jag skrivit hittills och tyckte att allt var "really nice". Tack for hjalpen, liksom. Men det ar ju kul att hon gillar vad jag gjort.

Sa idag. Satter mig ner vid datorn. Vi ar sex personer som lyckats tagit oss dit (resten ar val hemma och sliter med uppsatser och artiklar som ska lamnas in den har veckan). Suzanne kommer in. "Haven't seen you for a while", sager hon till mig. (Nej, det var pasklov, tanker jag) "No"? Fragar jag. "No, me and Lisa are worried about you. You used to be such a model student. How are you going to deal with your third year if your attendence is this bad?"

(Varpa mina tankegangar gar sa har. Okej. Djupt andetag. Hon ljuger. JAG HATAR LARARE SOM LJUGER!

1. Jag har missat kanske tre lektioner. Inte konstigt med tanke pa att 1. Jag har inte skolplikt. 2. Jag har inte lust att ga pa hennes trakiga lektioner hela tiden nar jag lika garna kan skriva hemma. Det ar inte direkt sa att jag far nagon hjalp.

2. Mitt senaste mote med Lisa (var andra journalistlarare) oppnades med kommentaren "It is funny that my best student is not even English". Lisa ar inte orolig for mig. Det vet jag. Alltsa ljuger Suzanne mig ratt upp i ansiktet.

3. A, hur ska jag klara av tredje aret, hjalp, well I'LL TELL YOU HOW! Genom att undvika dig din lilla satmara. Jag gar pa sa manga lektioner jag vill. Idiot.)

Jag svarar, "I haven't missed that many seminars". Varpa hon sager att jag missat tre och klammer ur sig ett medlidsamt "It's not good enough." Fast sen tror jag att hon ser hatblicken i mina ogon for hon ger sig pa en annan tjej, som erkanner att hon missat en hel del lektioner pa grund av att hon maste jobba. Suzanne har frackheten att fraga om hon ar i "financial difficulties". Bitch! Hur vagar hon?

Jag ar sa arg, sa arg. Och droppen som fick det att rinna over var nar hon promt ville lasa igenom mitt arbete igen och borjade gora en massa korrigeringar, just efter att jag skrivit ut 25 sidor som hon innan pasklovet tyckte var "lovely".

Asforbannad.

Ar jag.

English: I can't stand teachers who lie.

6 kommentarer:

Anonym sa...

vilket dilemma :) bara att ignorera henne så mycket som det går. Gör det hon säger och svälj stoltheten annars blir det bara värre när man har en sådan lärare. Fast hon verkar ju ha allvarliga problem eftersom ena stunden gillar hon dig och andra inte. usch jobbigt med alla skumma människor ! hur gåre annars då? fixxat festen till helgen som du skulle syra? :)

Anonym sa...

Åh, låter verkligen fruktansvärt irriterande. Haha, och jag vet att du inte klarar av dumma lärare, kommer ihåg Marie.. haha.

ps. Jag älskar dina engelska översättningar. Bästa i inläggen.

SARA, sa...

Kalle: Du har sa ratt, sa ratt. kanner mig dessutom mycket mer stabil efter att jag skrivit av mig! Ack, min fest blir det inget av. Har upptackt att jag har tva riktigt stora grejer att lamna nasta onsdag, sa det blir att sitta framfor datorn. men ha en grym valborg!

SARA, sa...

Sofia: Hon ar en liten satmara. English: she is a little superbitch. (Translation exclusively for you, my friend)

Anonym sa...

Those who can´t do teach-inkompetens och oberäknelighet tillsammans. Fy fan! Och det värsta är att det är dom som har makten. Bara att överbevisa genom att vara grymmast! Sjukt irriterande men försök se det som pepp.
Kram Lisa

SARA, sa...

Lisa: jag VET, det var sa jag forsokte tanka. men jag orkar inte vara grym just nu... Har spelat Super Mario hela kvallen :)!