torsdag, april 26, 2007

Me and my bags
















Vad ar det med mig och vaskor nufortiden? I forra veckan var det den morkbruna i ormskinnsimitation som jag hittade i Southamptons (enda!) vintagebutik. Igar Anya Hindmarch's tygvaska, och idag den vackert bruna axelremsvaskan som jag sprang pa utanfor en loppis.

Det ar faktiskt en historia i sig, for jag var pa vag hem fran Tesco och sag den i ogonvran. Loppisen ar en affar som jag tror far sina grejer fran gamla manniskor som dott. Lite makabert kanske, men det maste vara sa, for jag och Chat har handlat bord och spegel darifran for bara nagra pund. Jag hade inga kontanter, men gick anda in for att fraga. Det var en massa man i butiken, och en liten smutsig gubbe fick syn pa mig. "How much is this" fragade jag, varpa han tittade pa mig lite finurligt och fraste (ja, faktiskt) "You can have it, cause you're cute!"

Han var kanske 65.

Jag kande mig som en slampa, speciellt med tanke pa att en kvinna i 40-arsaldern stod och forhandlade om priset pa en kaffekopp med en annan gubbe. Men jag ar inte den som inte tar emot en vaska gratis, sa jag vande mig om och gick. Da horde jag bakom mig: "I didn't charge you for that!"

Varpa jag vande mig om igen och den lille smutsige gubben, kvinnan och en annan gubbe stirrade pa mig. "No, not YOU" skrek de tva gubbarna i kor. Jag smet innan de andrade sig, eller kvinnan med koppen anklagade oss for aldersdiskriminering.

Allt detta ar ratt ironiskt med tanke pa att jag precis mejlat ivag en ilsken feminsitisk kronika till VLT.

English: See all my loveley bags? I got the brown satchel from a junk shop for absolutely nothing.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Väskprostitution-haha! Tänk på den stackars tanten som förhandlade om priset-tror du hon är bitter eller? Fast jag hade nog också tagit väskan gratis.
Kram Lisa

SARA, sa...

Lisa: Hihi, hon blangde valdigt argt i alla fall. Kram

Anonym sa...

klart man vill ha en väska gratis. bra gjort tjejen! jo de går bra med ansökningarna... eller jag hoppas att de kommer att bli bra. men längtar tills 1 juni när allt är inlämnat å klart

Krmar

SARA, sa...

Klara: Bara en manad kvar, sen SOMMAR! YAY! Kram