söndag, oktober 07, 2007

Dagens Zara: och de kallar den vilodagen

Ni kanske tycker att det är konstigt att jag skriver så mycket i veckorna och inget på helgen. Blir omvänt, liksom. Anledningen är förstås mycket enkel. Jag jobbar på helgen.

Det här var min dag.

8.00 - möts av en leverans på fyrtio kartonger och åtta stänger kläder. Jag och fyra tjejer till tar först av plasten på varje klädesplagg på varje klädstång. Det blir ungefär tio sopsäckar plast.

8.20 - Organiserar kläderna efter stil och prisgrupp. Jackor i ylle på en stång, chiffonblusar på en annan.

9.00 - Kollar alla larm på alla kläder. Om de inte är larmade, gör något åt det.

9.15 - En person (inte jag) skriver ut prislappar till kläderna. Vi (resten) går efter och prismärker.

9.50 - Sorterar kläder efter om de är gamla eller nya. Fyller sedan på storlekar som fattas i butiken.

10.30 Klädstänger klara. Rullas in på toaletten (lagret är fullt).

10.30 Får panik eftersom butiken öppnas om en halvtimme. Drar in alla fyrtio kartonger på toaletten (ja, vi har en stor toalett).

11.00 Tar den första kartongen och börjar processen: tar bort plasten runt plagget, slänger silkespappret det är invirat i, skriver ut rätt prislapp, prismärker, larmar vid behov. När lådan är tömd slängs varorna tillbaka i kartongen (eftersom lagret är fullt).

14.00 Lunch

15.00 Tar den sjuttioelfte kartongen för dagen och suckar.

17.00 Blir kallad till golvet. Butiken har stängt. Blir tilldelad en avdelning. Sorterar alla plagg efter storlek. En extra-small, en small, två medium, en large, en extra-large. Om det finns två large måste en tas bort, bytas galje på (plagg i butiken har trägalje, på lagret har de plastgalje) och sorteras med resten av plaggen på lagret. Alla kläder i butiken måste sedan hängas med samma avstånd mellan galjarna. På borden måste allt stickat vara i storleksordning, prydligt vikt och med två av varje storlek.

18.30 Efter en halvtimmes övertid som resulterat i en nio och en halv timmes arbetstid för moi, har vi möte. Sharon, som är butikschef, ger alla en utskällning för att vi inte har varit så noga med det där med storleksordning och avstånd mellan galjarna på sista tiden.

18.33 Vi får gå hem.

---------------------------------------------------------------------

Intresseflaggan vajar, kanske ni säger. Vlle bara förklara varför jag inte skriver så mycket på helgerna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en spännande helg :)

Unknown sa...

Låter som en spännande helg :)

Unknown sa...

oohps...det va jag som skrev båda dom..trodde d blev nåt fel första gången :)

SARA, sa...

Charlotte: haha, älskar kommentarsfunktionen på blogspot. vet aldrig vad man får.

Anonym sa...

uhhh, låter tufft! Ska på intervju på H&M idag, håll tummarna för att jag får ett jobb :) kanske jag kan koma å hälsa på dig snart. Saknar dig vännen! Kramar