fredag, januari 25, 2008

Film


Har precis kommit hem från bio och middag med Chat. Vi är väldigt bra på att dejta, Chat och jag, med tanke på att vi ändå träffas nästan hela tiden.
Har förresten sett en hel del film, gammal och ny, på sistone. Ni får mina recensioner alldeles gratis. Med betyg och allt.

Stardust
Förvånande charmig. Robert De Niro, som verkar har gått på myten om sig själv och kör samma överspel i alla filmer, rycker upp sig här och lyckas vara grymt rolig. Scenen när han prutar med Ricky Gervais köpman är fantastisk. Michelle Pfieffer är som skriven för rollen som den onda häxan. Se Stardust. Om ni inte gillar den har ni noll humor. 4/5


Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Inte så fantastisk som den blivit utmålad, men underhållande och stundtals asgarvs-framkallande. Depp är briljant även om jag inte håller med om att det är hans bästa film. Vilken som får den titeln? Skådespelarmässigt Donnie Brasco eller Secret Window. Grejen med musikaler är att om musiken är stark nog måste storyn fängsla; här var det skådespelarna och bildspråket snarare än historien och musiken som gjorde filmen. Men se den, och håll utkik efter Sacha Baron Cohen. 3,5/5

Charlie Wilson's War
En pappafilm. Ni vet hur Forrest Gump får en att känna sig intelligent för att alla kulturella referenser är så övertydliga? Samma gäller här, men då måste du vara allmänbildad på riktigt. Tom Hanks, som jag känner en underlig aversion emot, var dryg även här, men Philip Seymour Hoffman förtjänar ännu en Oscar för sin FBI-spion. Eller var det CIA? För övrigt ger jag inte mycket för Julia Roberts accent. Sammanfattningsvis kan jag säga att det var jättefint att filmen egentligen handlade om Irak och blablabla, men att jag kom ut ur biosalongen och kände en slag tacksamhet mot Charlie Wilson's War för allt den lärt mig om Sovjetunionens fall, snarare än den där trevliga känslan av att ha sett en grym film. Vet inte om det var meningen. 3/5

P.S I Love You
Jag skäms för att jag betalade för att se den här filmen. Och detta var sista gången jag nämner den. 1/5

Inga kommentarer: