lördag, januari 26, 2008

Plugga till modejournalist - uppdaterad version




Bild


Många frågar fortfarande om modejournalistisk - det är, så vitt jag vet, för sent att söka nu, men jag publicerar ändå en uppdaterad version av min gamla guide för de intresserade.

--------------------------------------


Att komma in


http://www.ucas.co.uk/ finns alla (utom vissa privata) universitet listade. Det är här du hittar rätt utbildning och skickar in din ansökan. De flesta universitet har i stort sett samma regler, vilka jag går igenom här.

Betyg Först och främst beror det på hur gammal du ar. Ni som är över tjugoett räknas nämligen som "mature students" och kommer in oavsett hur höga dina betyg är. Men oavsett din ålder behöver du ett fullständigt gymnasiebetyg som du översatt till engelska, samt något slags sprakbevis (jag tvivlar på att detta ar nödvandigt, men det brukar stå med som krav). Jag gjorde både TOEFL och Cambridge Advanced English, men jag tror TOEFL är standard.



Dessutom krävs ett personligt brev, där du berättar om dig själv. För britterna tror jag detta brev kan betyda rätt mycket, som utländsk student betyder det mindre. Universiteten här vill som regel attrahera utländska studenter eftersom det ser bra ut för dem och de får bidrag för det. Men självklart är det viktigt att ditt brev:




  • Är korrekt skrivet: stav- och grammatikfel ser inte bra ut för en blivande journalist.

  • Förklarar varför du vill studera modejournalistik. Var ärlig; om du gillar att shoppa och styla, skriv att du är besatt av form och färg. Om du gillar modets teoretiska aspekter, framhäv dina analytiska kunskaper och eventuella mål.

  • Berättar om dig själv, men med fokus på det som är relevant för utbildningen. Universitetet är inte intresserade av att du har nio syskon, men om de alla jobbar inom mode blir saken en annan.

  • Läs på om skolan och förklara varför du skulle bli en tillgång som student.


Referenser Lärare eller arbetsgivare kan vara bra som referenser. De kan behöva skriva ett brev.

Intervju
Vissa universitet vill gärna intervjua dig, och då måste du alltså ta dig till England. Det universitetet dar jag studerar intervjuade inte, men ett annat jag sökte till gjorde det.Kom ihåg att din ansökan måste vara inne rätt tidigt. December eller januari året innan, har jag för mig, om du vill börja till hösten.




Ubildningen



Min utbildning ar på tre ar, vilket är vanligt här. Många kreativa program erbjuder också s.k. sandwich- kurser, som ar på fyra ar med ett ar praktik emellan. Kan vara bra att få erfarenhet i branschen.Min kurs heter Writing Fashion and Culture, och introducerar väldigt brett modeindustrin: PR, fotografi, grafisk design och journalistik blandas med teori (modehistoria, modeteori, marxism, psykoanalys, semiotik), och en del museibesök och gästförelasäre.Surrey Institute of Arts and Design, som har bytt namn till något annat, erbjuder en Fashion journalism-kurs. London College of Fashion och University of Westminster erbjuder också modejournalistik eller relaterande kurser.




Jag valde medvetet att inte studera i London, dels for att jag inte hittade den perfekta kursen dar, men också eftersom jag trodde att Southampton skulle vara mer "studentigt". Jag hade rätt i det, för mer studentigt än såhar blir det nog inte, men på sätt och vis hade jag nog trivts bättre i London. Southampton vimlar av galet unga studenter som aldrig varit hemifrån förut och vars liv går ut på att festa tills de stupar. Ni vet hur svenskar (och britter, for den delen) beter sig på semester? Så är det här. Året om. Varje dag. London är förstås bättre ur jobbsynpunkt: praktik är närmre och lättare att få, och du vet aldrig vilka kontakter du kan träffa på en utekväll. Men tänk på att London är dyrt och stressigt; om du föreställer dig studentliv á la Uppsala passar en mindre stad dig säkert bättre.



Är modejournalistik i England rätt för mig?



Om du vet att du brinner for mode och ditt skrivande, och du inte kan se något annat alternativ än att jobba på ett modemagasin i framtiden: kom hit! Storbritannien är ett fantastiskt medialand. Visst, konkurrensen är stor, men möjligheterna ar många. Att jobba sig upp från modeassistent till skribent inom något år är inte omöjligt. Dessutom finns PR-sektorn, där jobben är fler och det är relativt lätt att bygga upp ett kontaktnät.Även om du vill hem till Sverige direkt sa kan det vara en fördel att ha last utomlands: du får en grundkunskap i mode, konst- och kulturhistoria, du lär dig branchknep och sätt att förbättra ditt skrivande. Dessutom kan du bygga upp en portfölj med fotografier och artiklar. Att de är på engelska gör inte sa mycket i Sverige.Samtidigt så är min utbildning, och jag kan tänka mig att många universitet fungerar likadant, väldigt "fri". Har du svårt att ta egna initiativ och beslut kommer du att få problem: första aret hade vi endast 5 timmar schemalagt, resten av veckan var upp till oss att planera.

Frågor? E-maila mig på sara_emanuelson@yahoo.se




3 kommentarer:

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

Natalie sa...

Har du någon gång känt att det har varit svårt att hänga med pga att du inte har engelska som modersmål? :)

Anonym sa...

Hur dyrt är det att utbilda sig där? Hur mycket pengar får man vara beredd på att satsa? :)