fredag, maj 02, 2008

Aldrig mer?


Gick till doktorn igår för min mole-check. Egentligen var det för att jag läste en artikel om hudcancer och skrämde upp mig själv, men också för att jag har tänkt göra det i evigheter. (Har ett födelsemärke på halsen som jag haft nästan hela livet och som jag faktiskt velat tagit bort nästan hela livet).

Doktorn var snäll. Det var väldigt länge sedan en doktor undersökte mig. Förutom gynekologer måste det varit när jag bröt armen, eller kanske när jag hade bihålsinflammation (okej, ignorera stavning) i typ femman.

Han tittade på mina fem "misstänkta" fläckar och tyckte att alla såg bra ut, förutom en som jag skulle hålla ett öga på. Så lugnande.

Jag sa att anledningen till att jag var där var för att jag skulle på semester och ville kolla att allt var okej innan jag gav mig ut i solen. Då sa han att jag inte fick sola. "I don't recommend that you go sunbathing. Were you planning to?"

Ehh, jorå såatt. Det var jag väl. Fast med solskyddsfaktor.

"We just don't recommend that anyone gets a tan anymore."

Det var så roligt att han sa det sådär, som att det var något människor verkligen skulle göra. Aldrig sola? Aldrig sola? Självklart känner alla till riskerna, men tanken på att aldrig mer sola?

Lite konstig.

Hur tänker ni kring solning?

3 kommentarer:

Maria. sa...

Självklart måste man sola!
Dock med solskydd och viss måtta, men...

Anonym sa...

Jag är fruktansvärt oansvarig i solen. Jag tror liksom att den där konstiga regeln med solskydd gäller för alla andra men inte för mig, för jag har så otroligt bra pigment. Typ.

SARA, sa...

Maria: Jo men eller hur!

Sofia: Ja, det är knäppt hur man tänker. Fast du har nog bättre pigment än jag ändå.