fredag, april 17, 2009

En fråga

Tänker ni att alla som beskriver sig själva som muslimer tror på gud (Allah)?

Det kanske låter som en väldigt svår fråga att svara på - eller extremt självklar - men jag är bara intresserad av vad ni tänker. Ni kan svara ja eller nej eller skriva en hel utläggning. Alex, särskilt intresserad av din expertis!

Undersökningen kommer att användas i en pågående debatt med min kära pojkvän.

Det skulle vara grymt att få minst fem kommentarer till det här inlägget, så Sofia, du kan låtsas vara några olika människor om du vill.

9 kommentarer:

Elizabeth sa...

Hej Sara. Bra blogg!

Är inte hela grejen med att vara muslim eller troende överhuvudtaget att tro på Gud (eller ja, Allah i det här fallet då)? Så ja, jag tror att gudgrejen är ett slags kriterium.

Jane sa...

Jag tror inte att man nödvändigtvis måste tro på Allah. Jag menar, i Sverige följer vi ju kristna seder och om någon frågar vad jag har för religion skulle jag nog svara (om än tveksamt) kristen även om jag inte går i kyrkan eller tror på Gud, så det funkar väl likadant med muslimer. Man kan kalla sig muslim och leva efter muslimska regler men inte tro på Allah.

Sofia sa...

Alltså. Två helt okända tjejer har svarat på det här inlägget! Knäppt! Och fina namn har de också. Själv håller jag med Jane. Kram.

SARA, sa...

The Bennets and Sofia have spoken. Jag tror att det här kommer att bli bra.

Lita sa...

Haha, I'm gonna continue putting in my two cents:
A Muslim is one who submits to Allah. A Christian is one who follows the teachings of Christ. A Buddist, of Buddha. They are the definition, anything else would be contrary to the definitions. Any one has the choice to pick and choose whatever aspects of the religion they want to follow, but you cannot fundamentally be a Muslim without believing in God.

However, because very often a country follows a religion, people conflate religion and culture. Doing things in a 'Christian' way in this country up until recently meant doing it in a 'good' way. So many quotations and ideas that are viewed as British are Biblical in root. The same can be said about people in Muslim countries.

Personally, I've never met a Christian who doesn't believe in God or Christ, or a Muslim who athiest. I've met people who follow Christian traditions, or Muslim traditions (or whatever), but they don't identify, fundamentally as Christians or Muslims.

Voila!

alexandra sa...

Smickrad och ärad, blir mitt svar helt i linje med Litas. Man kan tala om folkgrupper som muslimska eller kristna även om inte varje individ är troende, men handlar det om tro på individnivå tror jag ingen som inte tror på gud/kristus eller allah skulle kalla sig kristen/muslim (mer än i en kulturell bemärkelse). Trosbekännelsen är ju en av islams fem pelare och liksom per definition en del i att vara muslim. Jag tror muslimer kan anse sig vara "sämre" eller "bättre" muslimer beroende på hur nitiskt de praktiserar sin tro, men jag kan inte tänka mig att det går att tumma på själva tron på Allah.

och slutligen: kul att du gillade sången!

SARA, sa...

Yes, har slagit mitt mål med fem kommentarer!

Alex - vilken sång??? På Myspacen? Blir galen, hittar ingen!

SARA, sa...

Nu har jag precis hittat den! Kan nästan inte beskriva mina känslor. Jag tyckte bara bilden var rolig förut... /stort fan

Anonym sa...

Ja det tror jag.