lördag, april 12, 2008

Liar Liar

För sisådär en månad sen hördes en knackning på dörren. Det var en ung man med trevligt utseende, som ville få oss att byta från Southern Electric till Npower, eftersom det skulle bli så mycket billigare för oss.

Spontant sa vi nej. Det gör man alltid när folk knackar på dörren. Men då sa mannen något intressant. Det visade sig, att Npower skulle inte ändra själva eldistributören, utan endast vara det företag som tog hand om administrationen av räkningarna. Han visade på vår Southern Electric-räkning - den kostnad som vi betalade för att få räkningen skickad, skulle skippas. Summan av kardemumman: inget skulle förändras, Southern Electric skulle fortfarande distribuera el, och Npower var en slags konsult som tog hand om pappersarbetet.

Vi var mycket tveksamma. Faktum är att jag sa orden: "Sounds too good to be true."

"A lot of people say that," log mannen.

"Vi hyr genom en studentmäklare," sa jag. "Det står i vårt kontrakt att vi inte får ändra eldistributör".

"Det är det som är det fina - ni kommer inte att ändra någonting! Förutom att få en billigare räkning," sa mannen.

Så vi skrev på, jag åkte till Sverige, allt frid och fröjd.

När jag kommer hem har jag fått två brev. Ett från Southern Electric - "Sorry you are leaving us" - och ett från Npower - "Welcome to your new energy supplier!"

Jävla förbaskade lögnhals. Så jag ringer Npower.

"Hello, I want to terminate my contract with you guys because your sales assistant lied to us," kvittrar jag.

"Right..."

"Yes, he said you had a collaboration with Southern Electric and I now see that you don't."

No, we don't."

"So in the folder, which he gave us, where it says 'Same electricity, different billing', you really mean it's just the same quality electricity?"

"Yes, that's right."

---

"Miss Emanuelsson, I will make a note of this complaint straight away, let me just get you a reference number..."

Idag får jag ett brev:

Dear Miss Emanuelsson,
Thank you for contacting us recently about our Sales Agent (...) A specialist team is now dealing with your complaint and we're aiming to resolve it within 10 working days.... etc, etc.

10 working days? "A specialist team"? Tillåt mig asgarva.

Sparka killen, hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer: