tisdag, april 15, 2008

Vår lilla ros

"Should I put it out, do you think?" frågar jag oroligt.

"Maybe a little bit later. It shouldn't be too long in the sun," svarar Chat eftertänksamt.

Jag tittar ömt på vår lilla bebis, som växt till sig riktigt ordentligt sedan vi börjat ta hand om den bättre. "Ok, let's wait a while," konstaterar jag.

Jag och Chat har en ros ihop. Jag fick honom på min födelsedag, och fem dagar senare var den nästan död. Oj, vilken fart det blev på oss. Rosen har sedan dess fått vistas utomhus, stått i skugga, blivit vattnad, talad till.

I själva verket vet vi ingenting om hur man ska ta hand om små rosor. Kan de leva för alltid? Gillar de sol? Att vara utomhus?

Vi gissar på. Just nu är han i säkert förvar på diskbänken. Ikväll får han stå ute en stund. Lilla rosen.

2 kommentarer:

Alexandra sa...

jag brukade få minirosor i kruka i födelsedagspresent, och de DOG alltid förr eller senare. det upprepades så många år att jag började undra om jag skulle ta det som en pik. men lycka till... håll utkik efter ohyra, löss och sånt!

SARA, sa...

Umbrella: Vet du, jag hittade ett litet djur i den idag! Detta känns ytterst misstänkt.