söndag, januari 31, 2010

Bocker - januari

Appropa bocker sa tankte jag forsoka dokumentera i bloggen vad jag laser det har aret. Lasning var nagot jag forsummade forra aret, vilket ar sa synd. Litteratur ar anda ett av mina storsta intressen.

Forst ut 2010 var Dance with me, som jag forsokt lasa ut i stort sett hela december. Jag ar inte nagon snobb nar det galler chicklit men den har var lite i segaste laget. Anda ville man se hur det gick for romantiska Viola och de lampliga och olampliga man hon foll for under bokens gang. Som tur ar insag hon vem hon varit kar i hela tiden precis pa slutet, och det gjorde han ocksa. Chockartat.

Sedan laste jag julklapparna: Edward Finnigans upprattelse och I midnattens stillhet av Denise Mina (usch vilken intetsagande titel). Bada var bra deckare pa helt olika satt, fast jag tycker att Denise Mina har forlorat spanningen lite i sina bocker. Hon ar grym pa realistiska dialoger, samre pa att driva storyn framat.

Forra veckan laste jag ut Audrey Niffeneggers andra bok, Her fearful symmetry, som helt klart inte var i samma klass som The time traveler’s wife. Anda fangade den min fantasi, genom de fina men trasiga karaktarerna, och miljon. Kan inte tanka mig nan battre plats for en bok an Highgate Cementary.

Nu laser jag Doris Lessing, The fifth child. Helt fantastisk an sa lange. Spraket.

Vad har ni last i januari?

4 kommentarer:

Sofia sa...

Jag har varit så himla dålig, har läst några sidor i Shutter Island och ungefär halva Interview with a vampire. Har upptäckt att det är ganska omöjligt för mig att läsa när jag pluggar. Läsa är så heligt, vill inte förstöra det med att vara halvintresserad och stressad över plugget.

Jenny sa...

Jag har läst Shutter Island som var FANTASTISK. Sedan har jag läst catch me if you can av Frank Abagnale, väldigt intressant. Nu tänkte jag läsa The road. Den verkar lite underlig, men bra. Kram!

Alexandra sa...

hej saris. står i kassan på filmfestivalen i göteborg och har för tillfället hiskeligt långtråkigt - så till den grad att jag börjat störa mig omotiverat mycket på kunder med dumma frågor. mest ser jag alltså film i januari. läser lite: människohamn av john ajvide lindqvist. gillaren. mysrys. kraaaaaaam!

Jenny sa...

tvnord.blogg.se