lördag, augusti 18, 2007

Det triviala: elitism och mode




















Hittade denna bild på Style.com. Är det bara jag som tycker att de hypar så konstiga saker? Det här är en jättesöt tjej i fin sommaroutfit, men det är också allt det är.

Tycker ofta att jag ser bilder på Style och bloggar som folk höjer till skyarna av okänd anledning. Om flickan ovan hamnar på streetstyle-sajter kan ju vem som helst göra det, eller?

Är jag snål - kanske är det demokratiska i modet just det vackraste, och mångfald krävs för att tillfredställa allas tycken? Jag tror att det är just av den här anledningen jag inte skulle kunna jobba som moderedaktör - jag har svårt att se det vackra i saker. Inte fantasi nog att inspireras av det lilla.

Bildtexten till bilden ovan lyder :"Working the door: ASOS dress, Indiska sunglasses, Dolce & Gabbana bracelet, and DinSko shoes."

Det är bara SÅ trivialt. Och jag är inte bättre, absolut inte, men det också därför jag inte är en stor trendsättare/konstnär/inspirationskälla.





















Den här bilden är med i samma bildspel. Outfiten är fullständigt galen - inte när man ser den så här, kanske, men om man föreställer sig den i verkligheten - och mycket längre från min egen stil.

Är det elitistiskt av mig att se mening i den här bilden och inte den ovan? Är det bara för att den mörka kvinnan signalerar eskapism och rikedom, medan blondinen betyder svensson-sverige?

Kanske. Men inspiraton måste få vara subjektiv. Som skribent däremot är objektivitet ett måste. En bra journalist kan få det trista att kännas intressant och en bra moderedaktör kan finna skönhet i en enkel strandklänning. Kan jag göra det?

Bilder: Style.com, se bildspel här

Inga kommentarer: