lördag, september 22, 2007

Film


Om Atonement med Keira Knightley och underbara James McAvoy inte är nästa film ni går och ser på bio tänker jag bli sur.
Regissören Joe Wright (Pride and Predjudice), McAvoy (Last King of Scotland och Becoming Jane) och Knightley (första filmen där plutmunnen inte irriterade) förtjänar varenda öre de tjänar på denna vackra kärlekshistoria och det gör Ian McEwan, som skrev boken, också.
Filmen fick mig att tänka på film. De jag tyckt om. Tråkigt nog är jag en kritiker-sponsrare: om jag har förtroende för en kritiker får jag förtroende för filmen. Jag gillar dessutom att se filmer tidigt: om det är för mycket snack om dem känner jag ett motstånd till att se dem efter "alla andra". Så är fallet med Last King of Scotland, tillexempel. Och Star Wars, tro det eller ej.
Min genre är drama. Jag kan se en komedi och skratta, jag kan se en thriller och bli rädd, men de fastnar inte, och betyder därför ingenting.
Filmer som fastnat:
1. Atonement
4. Grizzly Man
5. Moulin Rouge
6. Titanic
8. The Painted Veil
10. Se7en
11. The Pianist
13. American Beauty
14. Dogville
15. Cold Mountain
16. The Bridges of Madison County
17. The Departed
18. Shawshank Redemption
19. Crash
20. Million Dollar Baby
Filmer som varit bra men inte fastnat:
1. Lord of the Rings
2. Godfather I och II
3. Apocalypse Now
4. Schindler's List
5. The English Patient
6. Edward Scissorhands
7. Far from Heaven
8. Lost in Translation
10. Blood Diamond
Filmer som jag bara ville stänga av trots hyllningar i media:
1. Deer Hunter
2. Saving Private Ryan
3. E.T.
4. Munich
5. Eyes Wide Shut
Har jag glömt någon? Hur många av dessa har ni sett? Hur skulle er lista se ut?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men herrejesus. Lord of the rings, Schindler's list, Edward Scissorhands och Gudfadern fastnade inte? Du är ju skum.

SARA, sa...

Sara: Nej, inte så att jag vaknar dagen efter och tänker på filmen det första jag gör. Lord of the Rings var bara sorglig för att den tog slut, Shindler's List var inte så tung som tex. The Pianist, Scissorhands är bara lite indie-söt, och Gudfadern kan aldrig a)leva upp till förväntningarna och b) vara gripande på det sättet som en icke-trilogi kan vara.

Anonym sa...

Kul med filmlista. Jag borde ha en massa att rekommendera, men just nu kan jag bara se mig själv stå och tala varmt för "Alfons Åberg" (matinépass på Hagabion idag). Återkommer. Pöss!

SARA, sa...

Alex: ja, jag vill ha tips! Men jag evt att du ser mycket på utländsk film. Av någon konstig anledning känner jag ofta ett motstånd till icke-engelskspråkiga filmer... även svenska. speciellt svenska. Pinsamt, men så är det.

Anonym sa...

Filmer som fastnat som ni ej haft med:
Mandomsprovet
En kärlekshistoria
Andarnas hus

(fast det är ju gamla mamma som tycker detta, ni har väl inte sett de här filmerna)