lördag, augusti 02, 2008

Andra veckan

Andra veckan i Gran Canaria.

Vi vande oss snabbt vid ett lugnt tempo. Mina dagar började oftast vid tio, då jag sprang ner till poolen för att haffa solstolar (sex stycken och ett parasoll till UV-rädda Alisha). Det var inte en lätt uppgift - konkurrensen var hård vid vår pool. Ett stort gäng från Nordirland var aggressiva solstolstjuvar, till exempel.

Därefter slog jag mig ned med en bok i solen tills de andra släpade sig ner (Chris oftast direkt från nån klubb vid elva, Alisha vid halv tolv, Chat, Shayne och Rehan vid halv ett).


Ibland, när jag var uttråkad, tog jag fina kort på min omgivning.

När alla var vakna gick vi ofta och åt brunch tillsammans - oftast till 3 Euro Place där det tog en halvtimma att reda ut vem som beställt vad. Eftermiddagarna tillbringades vid poolen eller stranden.


Så här svettig var jag då.


På kvällarna gick vi till restauranger eller åt något litet hemma. Två gånger gick vi till Slow Boat, en chinesisk restaurang som är så långt från att ge skäl för sitt namn som det går att komma. Två ivriga kvinnor stressar på en tills man tar fem tuggor i taget och ändå känner sig otillräcklig. Sekunden tallriken är någorlunda tom kommer en av dem fram: "ready?" Men maten var okej.


På nätterna gick vi ut. Inte varje kväll, särskilt inte för mig, men ofta. Vi tog några drinkar på balkongen, spelade spel och lekte lekar (har kommit på en massa roliga), och gick ut vid midnatt eller senare.


Här är Chat och jag på vårt favoritställe, Sparkles. Bästa dragshowen och grymmaste artisterna. Vi lärde känna Andi Martine, Tammy Pax och Dinah Might under resans gång, även fast man aldrig riktigt visste vad de skulle ta för sig...


...vilket Chat fick erfara på nära håll.


En av de sista dagarna tog vi en busstur till Mogan, en ort som skulle ha en bra marknad. Här på morgonen, väntar på bussen.


Så här fint belägen var den.


Det är svårt att hitta ett ställe på Gran Canaria som inte känns konstruerat för turister, men Mogan var åtminstone vackert turistigt, gulligt, mysigt. Inget Hard Rock café i sikte.


Titta så fina färgglada båtar.


Jag ville äga den där cykeln och bo i det där lilla huset, bara för en stund. Var knäppt det skulle vara.

(För övrigt var marknaden skit, urdålig, kass, hemsk, fast Chat lyckades få med sig en afrikansk giraff-mask hem. Very special price!!! så man ska inte klaga. Men det var en trevlig utflykt.


Jag posar utanför Topshop - oooh - sista riktiga kvällen.


Attraktionerna i det här köpcentret var roliga även när de var stängda.


Vi sa hejdå till Tammy Pax.


Sista morgonen gick vi till 3 Euro Place. Mannen till höger äger stället. Vi var bara tvungna att föreviga honom.


Cigarettmaffian var på shoppinghumör. Shayne köpte 1600, tror jag. Räcker väl till oktober nångång.


Sista dagen var en lång väntan på den tråkiga hemfärden. Här trängs radarparen i soffan.


En sån underbar bild av Rehan och Shayne (:s fötter). En av mina favoriter.


Efter middagen (som bland annat involverade ett bråk mellan Shayne och Chat) tog vi en promenad ner till stranden för att lugna ner oss.


Jag ser lite galen ut, men det är nog det som gör den här bilden till en favorit.


För att slippa betala extra för rummet var vi tvungna att åka till flygplatsen vid midnatt, trots att vårt flyg gick klockan 5. Självklart var flyget försenat (cirka två timmar). Väl i planet var något trasigt och vi var tvungna att vänta 45 minuter på att få lyfta. Men jag sov - SOV! Jag som aldrig kan sova på flygplan.

Vi var hemma i Stratford vid tvåtiden på eftermiddagen, 14 timmar efter att vi åkte till flyplatsen.

Det var det i och för sig värt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, Mogan är ett mysigt ställe!