måndag, mars 26, 2007

Det omtalade omslaget


Sa vad tycker vi om Cafeomslaget? Fredrik Virtanen tycker sa har. Jag tycker sa har:

1. Jag avskyr vad Cafe star for, och i min varld gar det inte att vara cool och smart och samtidigt stalla upp for ett cafeomslag.

2. Men bilden ar det inget fel pa. Alltsa, jag tycker inte att bilden namnvart objektifierar, forminskar eller pa nagot satt forsamrar for kvinnor i samhallet.

3. Iden att mode pa nagot satt ar ett steg bakat i utvecklingen, att Linda Skugge ar mindre ytlig for att hon lyssnar pa indie och har svart har, tycker jag ar rent skrattretande och extremt nervarderande.

4. Dessutom tanker jag sa har. Sag att Sverige blivit besatt av bilar. Sag att de var den nya folkliga grejen. Alla ville ha en bil. Sag att Volovos och Saabs chefer posade pa Cafes omslag. Sag att det var sa. Tror ni Virtanen skulle skriva:
"Bilden säger: Världen är svennig, sexfixerad, ytlig, retuscherad och kommersialiserad – och vi gillar det. Det är bra. Glansigast bil vinner. Det är åtminstone inte hycklande."

Det tror inte jag.
Smygsexism ar den varsta sorten.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Couldn´t agree more! Det är inte ett dugg bättre än Bionda i bikini på framsidan. Eller det är förresten BÄTTRE med bionda på framsidan-det är i allafall så långt ifrån hyckleri man kan komma!!
Kram Lisa

Anonym sa...

Couldn´t agree more! Det är inte ett dugg bättre än Bionda i bikini på framsidan. Eller det är förresten BÄTTRE med bionda på framsidan-det är i allafall så långt ifrån hyckleri man kan komma!!

Och Linda skugge är inte ett dugg mindre ytlig än Ebba von Sydow. Att gå på Debaser är lika ytligt som att gå på white room. På det ena är du outsider för att du inte ser ut som en panda och på det andra för att du ser ut som en panda. Bara för att någon tycker att Blue Monday är bättre än båten anna(eller hur fan det nu var med namnet boten?) eller klär sig utstuderat i designade kläder från tjallamalla istället för något som skriker Burberry-är den personen INTE mindre ytlig (men chansen finns att den personen är mer intressant-men inte ens det är säkert:). Kram Lisa

SARA, sa...

Lisa: Touché!