söndag, mars 25, 2007

Dokumentar


Bion byttes mot middag istallet. Jag och Chat gick till Prezzo - igen - vilket var mycket trevligt. At kyckling med gorgonzolasvampgrejs och gratinerade potatisar, mmm. Sedan sag vi tva dokumentarer som vi haft liggandes hemma i nagra veckor: Grizzly Man och An Inconvinient Truth. Den forsta var otroligt vackert berattad, sa gripande, sa otroligt talande. Ett maste.

Al Gores dokumentar om global warming var inte lika subtil, utan levererade ett kraftfullt, stapals-pa-armarna-budskap som rent ut talat skrammer skiten ur mig. Fa argument overraskade, forstas, men inklamt i en film sa rakt berattad var det sa tydligt: detta ar inte hallbart.

Jag beraknade hur mycket CO2 jag slapper ut om aret och fick det till ett valdigt lagt 1.8 ton. Men berakningen var for USA, sa det stammer naturligtvis inte exakt. Och det inraknar forstas inte mina vanor som konsument: jag atervinner inte, bor i ett land dar allt ar paketerat fyrtioelva ganger 0ch lat oss bara saga att jag shoppar mer an jag behover.

Filmen fick mig ocksa att fundera pa hur debatten ser ut i Sverige. Har har den varit intensiv i ett halvar, skulle jag tro. Och sedan den senaste rapporten kom ut - nar var det, tre manader sedan - har den intensifierats ytterligare. For journalister har det oppnat for nya artiklar: alla hjartans dag var en sadan dag, da de flesta tidningar korde en "hur mycket CO2 har dina blommor slappt ut pa vagen fran Afrika/Holland?" (det visade sig att de fran Holland var mer miljoovanliga, eftersom de var tvungna att odlas i vaxthus, trots att de fran Afrika hade forslats sa langt- hur fasen ska man kunna veta det som konsument?)

Det var en intressant filmkvall. Grizzly Man fick mig att kanna hur kraftfull naturen ar, och sedan kom Al Gore och forstorde den fina tanken.

Forresten, hur hisnande ar det inte att tanka pa Al Gores forlust (har lust att satta det inom citationstecken) i valet mot Bush och vad for sorts president USA kunde haft?

1 kommentar:

Anonym sa...

Debatten här hemma är omfattande men mycket floskler och lite verkstad. Har inte sett filmen men jag har boken, håller med om att argumenteringen är bristfällig men funkar bra som skrämselpropaganda och är ögonöppnande i värsta amerikansk anda. Har länge funderat över vad som är bäst; att köpa ekologiskt från andra sidan jordklotet eller att köpa närproducerat och "förgiftat"..Svårt att vara meveten konsument när informationen på allt vi köper är bristfällig. Men jag lovar att snart kommer det stå CO_2 utsläpp på våra matförpackningar!!Vi får fortsätta diskussionen i Florens(flygresan dit kommer för övrigt belasta koldioxidkontot grovt..:)
Saknar dig vännen!