fredag, mars 23, 2007

Inspiration



Jag tycker att det kanns sa lojligt att saga vad man "inspireras" av. Som om man vore nan slags konstnar for att man delvis studerar ett visuellt amne. Men det ar klart, det finns dagar nar jag kanner for att kla ut mig till burlesquedansos och ta en massa kort pa mig sjalv. Och om det ar nagonting som kan fa mig att kanna sa sa ar det modefotografi. Jag kan inte relatera till traditionell konst (skulpturer och malningar) pa samma satt - den sorts konst kraver research, i alla fall for mig. Men modefotografi ar en annan femma, och jag gillar den extrema mangtydighet som finns i David La Chapelles fotografier, ovan.

Bild dpnet.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sätt inte inspireras av innanför citationstecken!!!! trodde vi hade pratat om att ursäkta sig:) Förstår vad du menar med att traditionella konstformer kräver research. Denna typ av konst måste rättfärdigas och förklaras men modefotografier kan existera enbart för dess skönhetss skull och behöver inte rättfärdigas på samma sätt. Det blir sällan pretantiöst, det är bara vackert!
Kram Lisa

SARA, sa...

Lisa: Visst ar det sa. Angaende att ursakta sig sa menade jag det i en viss kontext: som enbart modestuderande/bloggerska kanns det lite pretantiost - som stylist eller fotograf eller skribent ar det en helt annan sak. Kanske jante som spokar, men jag tycker att man kan sarskilja de tva. Samtidigt ar jag ju skribent nar jag ar bloggerska, och stylist nar jag klar pa mig pa morgonen... sa du kanske har en poang :)Lite filosofiskt flum alldeles for sent pa natten. kram gumman