tisdag, maj 16, 2006

Plugga fashion i England?

Ami har fragat om Fashion Merchandising och jag vet att manga ar intresserade av moderelaterade kurser sa jag ska forsoka hjalpa till.

Fashion Merchandising finns pa University of Westminster. Kursen ar pa fyra ar och ar en sandwich degree, vilket innebar att du gor ett ar av praktik. University of Westminster ligger i vastra London och ar ett bra universitet. Har en kompis som gar dar och hon trivs verkligen.

London College of Fashion har en foundation degree som heter Fashion Buying and Merchandising. Det ar en tva-aring kurs som inte ger dig en bachelor. Jag tror dock, att eftersom buying och merchandising ar valdigt arbetslivsorienterade amnen sa behover man inte ha en bachelor- sarskilt inte for nagon som gatt pa London College of Fashion. Jag har tva kompisar som jobbar pa Topshops huvudkontor (den ena som inkopare, den andra som merchandiser) och de har inte bachelors- de tog sig in genom foretaget.

London College of Fashion erbjuder aven en Fashion Management kurs som ar en bachelor. Den ar trearig, och i ar tre kan man valja att fordjupa sig i Fashion Buying and Merchandising. Detta alternativ tror jag skulle vara valdigt bra att satsa pa. Lat mig paminna er om att London College of Fashion ligger mitt i smeten pa Oxford Street mittemot Topshop, Zara, Benetton och H&M:s flaggskeppsbutiker. Det ar inte ovanligt att jobba extra och fixa sig lite praktik pa Head Office...

Jag maste ju gora reklam for Southampton Solent University. Kanske inte det ultimata for dig Ami, som ar ganska inriktad pa Merchandising, men for er som vill gora en "bred" degree sa finns en Fashion bachelor. Man kan inrikta sig pa antingen Design and Development eller Promotion and Communication. Allt fran promotion till styling till merchandising avverkas. Och ett stort plus ar ju att jag finns i stan.

Annars kan www.ucas.co.uk rekommenderas. Det ar Storbrittaniens officiella universitetsbas och har en stor sokmotor pa internet. Alla kurser finns dock inte dar!

Ett annat tips ar att kolla arsavgiften. Nar jag sokte forra aret hade universiteten samma kostnadspolicy (ca 20 000 kr per ar) som far lanas av CSN. Nu har det andrats! Populara universitet kan satta valfri avgift, vilket innebar att battre universitet kostar mer. Valdigt synd, men sa ar det. Lycka till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack sara! Du är en ängel. Vågar knappt titta på avgifterna. jag blir alltid så besviken när jag hittar någonting bra och sedan inser att det är alldeles för dyrt...men men, hoppas hoppas!!

Puss

Anonym sa...

Hej vännen!
är så himla exhalterad nu när jag har hittat så intresanta skolor. Jag läste lite på enquirements för skolorna och man behöver ngt diploma i ngt som jag inte riktigt förstår vad det innebär. Var du tvugen att göra ngn förberedelse kurs eller liknande innan du kunde söka in?
Puss

SARA, sa...

Var det TOEFL? Det ar ett spraktest som jag hade, fast inte behovde, tror jag- for nar man ar over 21 raknas man som mature student och da raknas inte betygen.... Skulle kanske namnt det, forlat! Men jag tror dock man maste ha ngt slags bevis pa att man kan engelska... Toefl kan man gora i Stockholm tva ganger per ar tror jag, kostar 500 spann och ar jattelatt. Som ett nationella prov, ungefar! Jag gar in och kollar lite pa skolorna nu for att se om jag kan klura ut vad det dar dimlomat var for nagot! Kramis

SARA, sa...

Ok. Pa Fashion managment grejen TROR jag att det ar sa har: det kravs att du har A levels (din motsvarighet blir gymnasiekompetens) ELLER den dar diploma- grejen. Eftersom du har gymnasiebetyg sa ar det lugnt, det ar jag saker pa. Och spraktest behovs, det ar det dar IETLS, som ar det officiella namnet pa TOEFL eller nagot motsvarande. Kram